کلینیک دندانپزشکی ایران‌زمین

کلینیک دندانپزشکی عمومی و تخصصی ایران زمین واقع در مرکز پلی کلینیک ایران زمین، با بهره گیری از جدیدترین سیستم‌های دیجیتال در مرکز شهر تهران از سال ۱۳۸۷ با بهره گیری از پیشرفته‌ترین و جدیدترین تکنولوژی و تجهیزات روز با تکیه بر دانش کادری متخصص و مجرب و پرسنل کار آزموده همواره در جهت حفظ کیفیت خدمات و تمایز خود نسبت به سایر مراکز مشابه، ارائه خدمات به هموطنان گرامی را آغاز نموده است.

عصب‌کشی دندان (روت کانال)

روت کانال

عصب‌کشی دندان (روت کانال)

امروزه به وسیله روت کانال یا به اصطلاح عموم جامعه عصب‌کشی ، دندان‌های بسیاری از مردم مجددا احیا می‌شود.

درمان ریشه چیست ؟

آیا دندانپزشکتان  به شما گفته که به درمان کانال ریشه نیاز دارید؟

اگر چنین است شما تنها نیستید . سالانه ملیون ها نفر در دنیا با این درمان توانسته‌اند دندان‌های خود را نجات دهند.

به یاد داشته باشید که درمان کانال ریشه باعث درد نمی‌شود بلکه درد آن‌را تسکین می‌دهد.

ساختمان داخل دندان

در داخل دندان و زیرسفیدی مینای‌دندان یک لایه سخت به نام عاج و یک بافت نرم به نام پالپ وجود دارد.
پالپ حاوی عروق خونی ، اعصاب و بافت هم‌بند است و کمک می‌کند که ریشه‌دندان از طریق آن تغذیه شود.
طول پالپ از تاج دندان تا نوک ریشه است و به بافت‌های اطراف ریشه اتصال پیدا می‌کند .

ساختمان داخل دندانگرچه وجود پالپ برای دندان کاملا ضروری است اما دربرخی از موارد دیده شده است که دندان یک فرد بالغ حتی بدون پالپ زنده مانده است و از بافت‌های اطراف دندان تغذیه شده است.

درمان ریشه پیشرفته(روت کانال) بسیار شبیه یک پرکردگی معمولی است.
در حالت عادی این دندان می‌تواند در یک یا دو ملاقات بسته به شرایط دندان و شرایط شخصی به اتمام برسد.

مزایای روت کانال

• نگهداری دندان طبیعی
  • جویدن کارآمد
  • احساس نیروی گاز گرفتن عادی
  • ظاهر طبیعی
  • محافظت از دندان‌های دیگر به خاطر فشار و سایش بیش از حد

چه زمانی درمان ریشه انجام می‌شود؟

با تأخیر در درمان پوسیدگی دندان‌ها، پالپ آلوده شده و عفونی می‌شود.
در واقع، پوسيدگی‌های دندانی پس از تخريب قسمت‌هایی از دندان به پالپ می‌رسند و باعث التهاب آن می‌شوند.
عوامل ديگری مانند سابقه ضربه ناگهانی به دندان، پركردگی‌های عميق، شكستگی و ترک دندان، تحليل و سايش شديد دندان‌ها و بيماری‌های پيشرفته‌ی لثه، در ايجاد بيماری پالپ نقش دارند و اگر درمان نشود می تواند باعث درد و یا حتی منجر به آبسه شود.

نشانه‌های نیاز به روت کانال چیست؟

• حساسیت طولانی مدت دندان به گرما و سرما
  • حساسیت به لمس و جویدن
  • تغییر رنگ دندان
  • زهکشی و تورم
  • حساسیت به لمس در غدد لنفاوی و یا بافت استخوان و لثه

با این حال در برخی از مواقع مشاهده شده است که دندانی بدون هیچ علامتی به درمان ریشه نیاز پیدا کرده است.

چگونه درمان ریشه دندان را نجات می‌دهد؟

اندودنتیست  پالپ ملتهب یا عفونی را حذف و به دقت پاک می‌کند سپس داخل کانال ریشه و فضای خالی آن‌را پر و مهر و موم می‌کند.
پس از آن می‌توان‌ درمانهای دیگر مانند درمان تاج و یا ترمیم‌های دیگر بر روی دندان‌انجام داد.
پس از ترمیم دندان مانند هر دندان سالم دیگری عمل می‌کند.

آیا دندان در حین یا پس از روت کانال دردی احساس خواهد کرد؟

امروزه با استفاده از تکنیک‌های مدرن و بی‌حس کننده‌ها اغلب بیماران گزارش می‌دهند که در حین عمل راحت هستند.
آن‌ها می‌گویند که درد ناشی از التهاب یا عفونت پالپ را در طول عمل احساس نکرده‌اند.
البته در چند روز اول پس از درمان دندان کمی حساس خواهد شد به خصوص اگر از قبل درد یا عفونت وجود داشته باشد.
برای مقابله با این ناراحتی مطابق با دستور العمل دندانپزشک از داروهای مسکن و ضد درد استفاده شود.
دندان ممکن است همچنان کمی متفاوت با دندان‌های دیگر برای مدت کوتاهی باقی بماند.
با این حال اگر درد شدید باشد یا فشار و دردی طولانی شده و با گذشت چند روز کمتر نشده است با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

مراحل عصب‌کشی (روت کانال)

درمان‌ریشه اغلب به یک یا دوجلسه درمانی نیاز دارد و شامل مراحل زیراست:

• اندودنتیست ابتدا عکس‌های رادیوگرافی از دندان را بررسی کرده و سپس مقدمات بی‌حسی دندان را فراهم می‌کند .
  • برای جدا کردن دندان از دیگر دندان‌ها از یک محافظ دندان استفاده می‌کند و سپس دندان را تمیز و عاری از بزاق نگه می‌دارد.
  • برای باز کردن تاج دندان از یک ابزار بسیار کوچک به منظور تمیزکردن خمیر پالپ، کانال ریشه و شکل دادن به فضا استفاده می‌کند.
  • پس از باز کردن تاج دندان، تمیز کردن فضا و شکل دادن به آن اندودنتیست، دندان را با مواد مخصوص پر می‌کند.
  • در اغلب موارد یک پرکردگی موقت برای بستن فضا قبل از ترمیم تاج دندان توسط متخصص درمان ریشه انجام می‌شود.
  • پس از بازدید نهایی ادامه درمان تاج و یا ترمیم های دیگر انجام می‌شود.

اگر دندان فاقد ساختار کافی برای نگه داشتن ترمیم باشد ممکن است اندودنتیست یا دندانپزشک یک پست داخل دندان قرار دهد.

آیا دندان پس از پایان درمان به مراقبت‌های ویژه یا درمان‌های اضافی نیاز پیدا می‌کند؟

باید از جویدن با فشارزیاد تا زمان درمان کامل اجتناب کرد.
در این مدت دندان بسیار مستعد شکستگی است، بنابراین باید سریعاً برای بازسازی کامل دندان اقدام شود.
پس از بازسازی کامل دندان تنها به مراقبت از بهداشت دهان و دندان مانند مسواک‌زدن و نخ‌دندان و معاینات منظم نیاز دارد.
به این ترتیب دندان روت کانال شدهدوامی مانند دندان های دیگر خواهد داشت.
گاهی اوقات یک دندان ممکن است چند ماه یا چند سال درد داشته باشد.
اغلب‌زمانی این اتفاق می‌افتد که دندان به ”درمان مجدد ریشه” که تنها راه نجات دندان است نیاز پیدا کرده باشد.