کلینیک دندانپزشکی ایران‌زمین

کلینیک دندانپزشکی عمومی و تخصصی ایران زمین واقع در مرکز پلی کلینیک ایران زمین، با بهره گیری از جدیدترین سیستم‌های دیجیتال در مرکز شهر تهران از سال ۱۳۸۷ با بهره گیری از پیشرفته‌ترین و جدیدترین تکنولوژی و تجهیزات روز با تکیه بر دانش کادری متخصص و مجرب و پرسنل کار آزموده همواره در جهت حفظ کیفیت خدمات و تمایز خود نسبت به سایر مراکز مشابه، ارائه خدمات به هموطنان گرامی را آغاز نموده است.

پرسشهای رایج

آفت چیست و درمان آن چگونه است؟

آفت زخمی است بسیار شایع در دهان که هر از چند گاهی در دهان بروز می‌کند وعمومآ در زنان شایع‌تر از مردان است و معمولا بین سنین ۱۰ تا ۴۰ سالگی رخ می‌دهد. میزان بروز آفت با افزایش سن کاهش می‌یابد.تاکنون علت ایجاد آن دقیقآ معلوم نیست ولیکن در موارد ذیل بیشتر دیده می‌شود:

-محکم مسواک زدن

-استفاده از دندان‌های مصنوعی

-تغیرات هورمونی ، استرس ، کمبود آهن

در صورتی‌که درمانی انجام نشود آفت به صورت خود به خود برطرف می‌شود. در صورت وجود درد یا ناراحتی استفاده از دهان‌شویه‌های مخصوص با مشورت دندانپزشک به کم شدن علائم و ترمیم سریع تر زخم کمک نماید.

شایع‌ترین زخم خوش‌خیم دهان آفت است. لازم به ذکر است اکثر زخم های دهان خوش‌خیم هستند ولی گاه زخم‌های بدخیم هم دیده می‌شوند که جای نگرانی ندارد و با درمان‌های جراحی/رادیوتراپی مناسب قابل درمان هستند. زخم‌هایی که در روی زبان، کف دهان و نواحی خلفی دهان پدید می‌آیند و به درمان‌های عادی پاسخ نمی‌دهند بایستی توسط متخصص بیماری‌های دهان و پاتولوژیست معاینه گردند.

علت بوی بد دهان چیست؟

برخی بیماران از بوی بد دهان رنج می‌برند که نه تنها خودشان بلکه اطرافیانشان را نیز آزرده می‌سازد. بوی دهان علل مختلفی دارد که عمده آنها به خاطر وجود مشکلاتی در داخل دهان است و درصد کمی مربوط به بیماری‌های گوارشی یا سایر بیماری‌های زمینه‌ای است. درصورتی‌که عامل بوی نامطبوع دهان مربوط به دهان است ، با مراجعه به دندانپزشک بوی بد دهان قابل برطرف شدن یا کنترل است. درمان بسته به علت ممکن است شامل درمان بیماری لثه ، برداشتن پوسیدگی و پر کردن دندان‌ها ، مسواک زدن زبان ، استفاده از نخ دندان و دهان‌شویه و یا توصیه‌های بهداشتی ساده‌ای باشد که به شما کمک می‌کند.

بوی بد دهان علل سوء هاضمه وگوارشی نیز می‌تواند داشته باشد.

خشکی دهان چیست؟

خشکی دهان به حالتی گفته می‌شود که فرد در دهان خود احساس خشکی مفرط می‌نماید و در جویدن و بلع دچار مشکل می‌شود که علل مختلفی دارد و برخی از مهم‌ترین انها عبارتند از: ‌

استفاده از داروهای ضد فشار خون و ضد افسردگی یا داروهای آنتی هیستامین، بیماری‌های زمینه‌ای مانند شوگرن، رادیوتراپی سر و گردن.

در حقیقت خشکی دهان یک علامت است نه بیماری به همین خاطر باید بیماری زمینه‌ای اصلی یا داروی مورد استفاده را برطرف یا تعویض نمود در صورتی که این کار امکان پذیر نباشد برای تسکین احساس نا خوشایند خشکی دهان راههای زیر توصیه می‌شود:

استفاده از بزاق مصنوعی

جویدن ادامس یا مواد غذایی ترش و داروهای افزایش دهنده جریان بزاق

استفاده مکرر از آب با دمای ولرم

آیا صدای مفصل هنگام باز و بسته کردن فک طبیعی است؟

خیر در حالت عادی حین باز و بسته کردن فک صدایی در مفاصل شنیده نمی‌شود. شنیدن صدا از مفصل فک نشانه جا‌به‌جایی دیسک مفصلی است که گاه می‌تواند منجر به ناراحتی حین جویدن، کم باز شدن دهان و درد گنگ در ناحیه گوش و گیجگاه شود. بهتر است در این موارد با دندانپزشک مشورت کنید.

حساسیت دندان چیست وچگونه می توان آن را درمان کرد؟

گاه به دنبال مصرف مواد ترش یا شیرین یا به دنبال مسواک زدن و… برخی از دندان‌ها دچار درد تیز ناخوشایندی می‌شوند. در صورتی‌که دندان‌ها دچار پوسیدگی نباشند به این وضعیت حساسیت دندانی می‌گویند. راه‌های درمانی مختلفی وجود دارد در برخی از موارد استفاده از خمیردندان‌های ضد حساسیت به مدت چند هفته می‌تواند مشکل را حل کند در موارد پیشرفته‌تر استفاده از لیزر و یا جراحی پوشش ریشه کمک کننده است.

علت درد دندان چیست؟

دندان یک نسج زنده بدن انسان است. برغم تصور کلی که آن را یک بافت سخت و بی جان تصور می‌کنند دندان مانند سایر اعضای بدن زنده و دارای خون رسانی وحس است. به طور کلی دندان از دو قسمت تشکیل شده است یک پوسته سخت و محکم در بیرون که آن را می‌بینیم و یک قسمت درونی دارای رگ خونی و عصب که دیده نمی‌شود. وقتی‌که دندانی پوسیده می‌شود در ابتدا نسج سخت درگیر می‌شود در صورتی‌که درمان مناسب انجام نشود پوسیدگی دندان ادامه می‌ابد و از سطح به طرف عمق جایی‌که عروق و اعصاب دندان حضور دارند پیشرفت می‌کند. پوسیدگی در مراحل اول دردی ندارد و فقط طی معاینه دقیق توسط دندانپزشک قابل کشف است. ودر صورتی‌که در همین مراحل ابتدایی تشخیص داده شود درمان آن بسیار راحت‌تر وکم هزینه خواهد بود.

تبخال چیست؟

تبخال یک بیماری ویروسی است که توسط ویروسی به نام هرپس سیمپلکس ایجاد می‌شود و موضع درگیر به صورت التهاب و مجموعه تاولهای ریز نمایان می‌شود. محل شایع آن لب است ولی هر‌جایی از بدن از جمله لثه، مری، چشم‌ها نوک انگشتان دست را نیز می‌تواند درگیر کند. معمولا یک یا دو روز قبل از بروز تاول ها درد یا مور مور شدن احساس می‌شود از لمس کردن محل تبخال پرهیز نمائید زیرا قابل انتقال به نقاط دیگر بدن را دارد. عواملی مانند استرس، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و دوره ماهیانه خانم ها ممکن است باعث نمود تبخال شود. تبخال معمولا خود به خود برطرف می‌شود ولی در صورتی که علائم بیماری شدید است یا عود مکرر آن وجو داشته باشد مراجعه به پزشک و دندانپزشک مفید خواهد بود.

دندان قروچه چیست؟

اگر شما هم جزو افرادی هستید که به طور معمول صبح‌ها با سردرد یا دندان درد یا درد فک بیدار می‌شوید، احتمال دارد در طول شب مشغول دندان قروچه بوده اید و خودتان بی خبر مانده اید. یک راهکار درمانی مهم، کم کردن اضطراب و استرس قبل از خواب است… در مورد دندان قروچه دو نظریه وجود دارد؛ یکی اینکه می تواند در طولانی مدت به دندان‌ها آسیب برساند و دوم اینکه می‌تواند زندگی را به جهنم تبدیل کند. البته نه فقط برای فردی که دندان قروچه دارد بلکه مشکل اصلی متوجه کسی است که می خواهد در کنار چنین شخصی بخوابد. محققان علم پزشکی معتقدند، حدود ۲۰ درصد افراد، حین خواب، دندان ها را روی هم فشار می دهند یا آنها را روی هم می‌سایند.

آیا جرمگیری برای دندان‌ها ضرر دارد؟

گاه به دنبال حضور مستمر میکروب‌ها در دهان بر روی دندان جرم تشکیل می‌شود. جرم از میکروب‌ها و سایر موادی که در حفره دهان حضور دارند تشکیل می‌شود و به روش‌های معمولی چون مسواک زدن و نخ دندان برداشته نمی‌شود. جرم به عنوان پناهگاهی برای میکروب‌های بیماری زا عمل می‌کند. در این موارد دندانپزشک با کمک جرمگیری با دستگاه‌های خاص سعی می‌کند تا منبع بیماری زا را از روی دندان‌ها بردارد و سلامت دهان را حفظ کند. بنابراین جرمگیری یک درمان مفید برای شما به حساب می‌آید.

در صورتی که به روش مناسب از مسواک و نخ دندان استفاده کنید معمولا نیازی به جرمگیری‌های متناوب نیست؛ در واقع جرم تنها زمانی تشکیل می‌شود که شما اجازه رشد میکروب‌ها را روی دندان‌ها بدهید. برای اینکه پی ببرید نیاز به جرمگیری دارید یا نه مراجعه نزد دندانپزشک لازم است.

کدام خمیر دندان مناسب‌تر است؟

خمیر دندان از مواد مختلفی تشکیل شده است که هر یک وظیفه خاصی را ایفا می‌کنند.امروزه بسیاری از خمیردندان‌ها حاوی فلوراید هستند که ماده مناسبی جهت پیشگیری از پوسیدگی دندان‌هاست پس توصیه می‌شود از خمیردندانی که حاوی فلوراید است استفاده نمایید. میزان مواد ساینده نیز در خمیر دندان‌ها متفاوت است. برخی از خمیر دندان‌ها که مواد ساینده بیشتری دارند در بازار به نام خمیردندان سفید کننده عرضه می‌شوند که البته واقعا دندان‌ها را سفید نمی‌کنند وتنها رنگینه روی دندان‌ها را برمی‌دارند واستفاده از آن‌ها به صورت روزانه و دائمی توصیه نمی‌شود. همچنین برخی از خمیردندان‌ها حاوی موادی هستند که از تشکیل جرم جدید روی دندان‌ها جلوگیری می‌کنند وبرای افراد سیگاری استفاده از این خمیردندان مفید است. دسته دیگری از خمیردندان‌ها هستند که ضد حساسیت نام دارند وبرای دندان‌های حساس مفید می باشند. برای اطلاع بیشتر از نوع و طریقه استفاده باید با دندانپزشک مشورت نمایید.

مسواک دستی بهتر است یا برقی؟

این یکی از سوالات رایجی است که بسیاری از مراجعین می‌پرسند واقعیت این است که هم مسواک دستی وهم برقی به صورت مناسبی قادرند میکرو ارگانیسم‌ها را از روی سطح دندان برداشته و بهداشت دندان‌های شما را تامین کنند با این حال مسواک برقی کار را کمی برایتان راحتتر می‌کند. البته استفاده از مسواک‌های برقی در افرادی که به دلیل بیماری یا کهن سالی به درستی قادر به مسواک زدن با مسواک‌های معمولی نیستند ارجح است.

هرچند وقت باید مسواک را عوض کرد؟

توصیه می‌شود فرد هر ۳ ماه مسواک جدید تهیه نماید البته در صورتی که قبل از این مدت مسواک طرح اولیه پرزهای خود را از دست دهد ممکن است این زمان کمتر نیز شود.

فلوراید و نقش آن در سلامت دندان چیست ؟

فلوراید یکی از عناصر معدنی موجود در طبیعت است که در محیط بصورت یون فلوراید باقی نمانده و بصورت فلورین یافت می‌شود. بی تردید فلوراید یکی از عوامل بسیار مهم در کنترل و پیشگیری از پوسیدگی دندان، هم در کودکان و هم در نوجوانان بوده است. فلوراید هم به صورت خوراکی و هم به صورت موضعی در استحکام دندان‌ها موثر است. فلوراید خوراکی از طریق آب مصرفی،نمک های غنی شده با فلوراید و غذا ومیوه‌های حاوی فلوراید جذب بدن می‌شود. تاثیر موضعی فلوراید از طریق خمیر دندان‌های حاوی فلوراید، دهان شویه‌های حاوی فلوراید و آدامس‌های حاوی فلوراید بر روی دندان‌ها اعمال می‌شود. علاوه بر اینکه فلوراید با جایگزین شدن در بلورهای ساختمان مینای دندان، به ساختمان مینای دندان در زمان شکل گیری تاج دندان استحکام می‌بخشد، فلوراید روند پوسیدگی دندان را متوقف می‌کند.

آیا نخ دندان کشیدن الزامی است؟

هر دندان با دو دندان عقب و جلوی خود مجاور است که طی مسواک زدن تمیز نمی‌شود در حالی که میکروب‌های دهان به راحتی در آنجا تکثیر پیدا کرده وبیماری لثه و پوسیدگی ایجاد می‌کند. شایعترین مکان برای شروع بیماری لثه همین فضای بین دندانی است همچنین این مکانها فضای شایعی برای ایجاد پوسیدگی‌های عمیق روی دندان هستند که به سادگی از چشمان شما و حتی دندانپزشک مخفی می‌مانند. بنابراین یکی از مهم‌ترین بخش‌های رعایت بهداشت دهان تمیز کردن فضاهای بین دندانی است. وسیله معمولی که برای این کار استفاده می‌شود نخ دندان است البته دستگاه‌های آب فشان و مسواک‌های بین دندانی نیز قابل استفاده‌اند که مورد استفاده آنها به صلاحدید دندانپزشک خودتان است.

متاسفانه باور غلط رایج در مورد نخ دندان این است که استفاده از آن باعث آسیب به لثه وایجاد فضا بین دندانها می‌شود در حالی که نخ دندان هرگز قادر به ایجاد فاصله بین دو دندان نخواهد بود ودر صورتی که درست استفاده شود آسیبی به لثه نمی‌رساند.

لثه طبیعی و سالم حین کشیدن نخ دندان و مسواک زدن هرگز دچار خونریزی نمی‌شود در صورتی که بدنبال این دو کار خونریزی مشاهده نمایید نشانه بیماری لثه می‌باشد که حتما باید به دندانپزشک مراجعه نمایید و تحت هیچ شرایطی ترک اعمال بهداشتی توصیه نمی‌شود.